Alcatel SpeedTouch 780WL Annex A

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Alcatel SpeedTouch 780WL Annex A op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

blonde 28-01-2009

Voordat ik deze router kreeg had ik een vergelijkbare router van 3com, maar dan zonder mogelijkheden om een telefoon aan te sluiten. Het eerste jaar heeft deze speedtouch router zonder problemen gedraaid.

Als ik het configureren en de webinterface vergelijk met de 3com is het allemaal net iets minder, maar op zich ruim voldoende. De bouw kwaliteit is wel een stuk minder dan de 3com. De speedtouch is een printplaat in een plastic behuizing van 2 helften, de 3com is een metalen behuizing met een plastic kap erop. Bereik en stabiliteit ook iets minder dan de 3com, maar het voip gedeelte zorgt ervoor dat ik de speedtouch blijf gebruiken.

Echter de laatste maanden heb ik dagelijk een aantal reboots van de router, eerst 1 of 2, tegenwoordig vaak 4 of 5. Ook wordt de router heel heet (geen stof op de componenten ofzo), je kunt de behuizing bijna niet meer vasthouden.
Deze instabiliteit heeft ervoor gezorgd dat ik de 3com weer uit de kast heb gehaald, en een IP-telefoon heb aanschaft.

Mocht ik nog eens een router nodig hebben, dan zou ik niet snel weer een speedtouch overwegen.

simsdaan 11-04-2008

Een paar weken in bezit. Installatie was in mijn geval lastig omdat ik eerst de telefooncentrale en de splitter moest vervangen/weghalen. In een normale situatie zou deze installatie echter heel erg makkelijk zijn geweest. Daarom geef ik voor de installatie een 9. Het draadloze netwerk is ook erg goed. Zo goed zelfs dat ik geen verschil merkte tussen draadloos en bedraad. Na een snelheidstest te hebben gedaan op speedtest.net bleek dat inderdaad ook zo te zijn. Het bereik heb ik niet erg uitgebreid getest. 3 verdiepingen boven het modem is het bereik zeer goed. Ik heb nog niet getest of er ook bereik is in de tuin maar ik neem aan van wel. Daarom geef ik ook bereik/draadloos netwerk een 9. De mogelijkheden vind ik ook erg goed. Via de browser is erg veel in te stellen (firewall, upnp enz enz) terwijl het toch overzichtelijk blijft. Over de betrouwbaarheid kan ik nog niets zeggen omdat ik het modem pas 2 weken in bezit heb.